Bibliofuture archief

Rondje bibliotheekland (geen www)

Op de website van Jeanine Deckers (@Tenaanval) lees ik een blog over koffie drinken, de bibliotheekwet en een op handen zijnde revolutie of toch weer niet.
Het valt Jeanine op dat er veel landelijk bibliotheekproducten ontwikkeld worden, waar men veel geld aan spendeert maar waarvan bijna niets terecht komt bij de lokale bibliotheken. Jeanine is er dan ook groot voorstander van dat er in Den Haag beleid gemaakt gaat worden dat met financiële middelen overgedragen kan worden aan de lokale bibliotheek. Volgens haar zal dat heel veel overleg en gekrakeel schelen.

De producten die landelijk voor bibliotheken worden ontwikkeld daar heb ik het niet zo op. Het is dan ook voor het merendeel een jasje dat men aan de lokale bibliotheek zou willen slijten. Dat moeilijk in het lokale sausje kan worden verwerkt. Om heel eerlijk te zijn moet ik weinig hebben van de marketeers van het (nieuwe) KB (dus oud medewerkers van SIOB en BNL).
Al zal ik ze niet allemaal over één kam scheren maar met het bedrijven van bibliotheekgerelateerde zaken heeft het weinig te maken. De sfeer die er om heen hangt was al goed merkbaar op het laatste Nationale bibliotheekcongres. Geen nieuw bibliotheekwerk maar voortborduren op en goedkoop jatten. Een oud directeur van het SIOB (mevrouw Frissen) heeft het in een interview in het bibliotheekblad  ( 2 – 26 februari 2015) liever over creatief jatten trouwens en dat geeft meteen het niveau aan van de ondersteunende partijen.
Het is de marketing die boventoon voert, en de marketing dus die zorgt dat openbare bibliotheken overleven. Het is ook de marketing die zorgt dat Jan en alle man achter de retailformule aansjokt en het is de marketing die zorgt dat menig bibliotheekmedewerker niet snapt dat ze eigenlijk informatiespecialisten zijn. Marketing hoeft op zich zelf geen slecht middel te zijn. Maar meer dan een middel om de inhoudelijke kennis van de informatiespecialisten te verkopen is het niet.

Helaas geeft de sector ook niet thuis. Bibliotheekmedewerkers hebben te weinig tijd om over de schutting te kijken. Geïnformeerd worden ze al door het bibliotheekblad en thuis draait de wereld om alles behalve het werk want werk in nu eenmaal niet leuk meer. Innovatie komt van de PSO’s en heren in dure pakken met een onzichtbare geldboom in de tuin en nieuwe ideeën van de werkvloer worden afgedaan als leuke ideeën die nooit echt het hoogste plan zullen halen omdat ze er nu eenmaal niet toedoen.
En dan zijn er nog bibliotheken die denken dat trendwatchers het wiel wel gaan uitvinden. Medewerkers hebben een dure cursus nodig om te zien wat er in de samenleving voor trends zijn om daar als organisatie op te kunnen anticiperen. Maar als het goed is kan de medewerker dat al. Een bibliotheekmedewerker moet van nature al nieuwsgierig zijn en kunnen aanvoelen wat er speelt.

Zo ook de nieuwe directeur/ bestuurder die ze bij Bibliotheek Lek en IJssel zoeken. Een persoon met gevoel voor relaties die de organisatie naar een nieuwe toekomst loods. Betekent dit de zoveelste nieuwe bibliotheekvisie? Want die zijn er ondertussen al genoeg. De één nog mooier dan de ander maar bijna allemaal nogal klassiek…. of te breed omdat focussen en specialiseren toch echt te moeilijk is. Hoe meer de openbare bibliotheek kan doen, hoe groter de kans van overleving. In Den Haag ondertussen gaat het lokale CDA zich ook bemoeien met de bibliotheek. Die partij ziet graag dat bibliotheken jonge ondernemers gaan faciliteren…. het hek lijkt van de dam.

Ondertussen schrijft de oude Keizer mij weer in een van zijn bloemlezingen. Deze man weet zijn waardigheid te behouden en weet ons gekissebis tot een mooi eind te breien. Dat er spraken is van een leeftijdsverschil is wel zeker, ook onze karakters zijn anders maar uiteindelijk moet ik constateren dat de www toch een mooie functie heeft. De medewerker, die door welke reden dan ook, niet naar buiten kan kijken kan in ieder geval nog scrollen door het nieuws van Wim. Wat het bibliotheekblad betreft hoop ik dat het meer gaat lijken op de informatieprofessional, dus dat de redactie van dat blad ook het bibliotheekblad gaat maken.

Ow ja, en de boekentank duikt weer op: Jeroen de Boer schrijft er over op zijn website, in 2012 schreef John Bosma er op deze website ook al eens over, een mooi initiatief.

Foto: Pixabay.com

Getagd , , ,

Over Joost Heessels

Ik ben een creatieve generalist met hart voor de publieke zaak. Ik geniet ervan als ik een bijdrage kan leveren aan innovatieve ontwikkelingen voor mens en samenleving. Ik geloof in holacratische organisaties, ondernemende ambtenaren en coöperatieve bibliotheken. Ik heb sterke affiniteit met de brede culturele en maatschappelijke vraagstukken. Ik sta open voor een nieuwe uitdaging! Momenteel werk ik Voor Rijkswaterstaat CD NOVA, een plek binnen Rijkswaterstaat waar complexe maatschappelijke vraagstukken op een onderscheidende manier worden aangepakt. We initiëren verkenningen en experimenten die bijdragen aan een wendbaar en toekomstbestendig RWS. Daarbij richten we ons op het organiseren van nieuwe samenwerkingen, zowel binnen RWS als daarbuiten, en verrijken we bestaande samenwerkingen. Binnen deze club houd ik mij bezig met o.a. verkenningen en experimenten naar Living Labs, community 's en middelen om intern en extern te communiceren en het delen van informatie. Keywords: Vernieuwing | Innovatie | Samenwerken | Informatie | Advies | Dwarsdenken | Communicatie
Bekijk alle berichten van Joost Heessels →

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.