Bibliofuture archief

Mensen binden

Het is rond half negen op de avond van 30 augustus 2015. Een dampend juichende en zingende massa siddert in een grote tent. De prijsuitreiking van de grote historische optocht van de Brabantsedag in Heeze staat op het punt van beginnen. Figuranten, bouwers en sympathisanten gebroederlijk naast elkaar.

In Heeze bouwen zestien verenigingen de wagens die meerijden in de optocht. Deze verenigingen verzorgen ook het spel in de optocht en strijden hier mee voor prijzen in een klassement. Waar een klein dorp groot in kan zijn. Maar het gaat mij nog meer om het verenigingsleven.

Een vereniging bouwt namelijk samen de wagen. En staat uiteindelijk ook als één team bij de prijsuitreiking.

Ergens bij horen in de openbare bibliotheeksector lijkt tegenwoordig moeilijker dan ooit. Want waar hoor je dan bij? Als medewerker ben je in dienst bij een stichting. En als consument ben je eerder klant van de stichting dan dat je nog lid bent.

Klanten binden is een vak apart. Dat kunnen bibliotheekmedewerkers ook helemaal niet maar leden binden dat hebben ze van oudsher al onder de knie. In de openbare bibliotheeksector doen we het allemaal voor de klanten. Maar in deze tijd waar de samenleving toe aan het groeien is naar een participatieverhaal zou het zo mooi zijn als we mensen weer echt bij de bibliotheek zouden kunnen betrekken. Klanten zijn in dit geval veel abstracter. Bij klanten is alleen hun portemonnee interessant. Bij leden is ook hun kennis of onkunde belangrijk. En vooral alle vragen waar ze mee zitten en waar mooie dienstverlening omheen ontwikkeld kan worden. Door ons maar met de hulp van de leden. Mensen echt weer bij de bibliotheek betrekken. Dat zou mooi zijn. Daarbij heb je daar veel minder marketeers voor nodig omdat mensen zelf weer het verhaal gaan vertellen. Het zijn dus gelijk ambassadeurs waaraan ook de politiek kan zien hoe goed het met de bibliotheek gaat.

 

Over Joost Heessels

Ik ben een creatieve generalist met hart voor de publieke zaak. Ik geniet ervan als ik een bijdrage kan leveren aan innovatieve ontwikkelingen voor mens en samenleving. Ik geloof in holacratische organisaties, ondernemende ambtenaren en coöperatieve bibliotheken. Ik heb sterke affiniteit met de brede culturele en maatschappelijke vraagstukken. Ik sta open voor een nieuwe uitdaging! Momenteel werk ik Voor Rijkswaterstaat CD NOVA, een plek binnen Rijkswaterstaat waar complexe maatschappelijke vraagstukken op een onderscheidende manier worden aangepakt. We initiëren verkenningen en experimenten die bijdragen aan een wendbaar en toekomstbestendig RWS. Daarbij richten we ons op het organiseren van nieuwe samenwerkingen, zowel binnen RWS als daarbuiten, en verrijken we bestaande samenwerkingen. Binnen deze club houd ik mij bezig met o.a. verkenningen en experimenten naar Living Labs, community 's en middelen om intern en extern te communiceren en het delen van informatie. Keywords: Vernieuwing | Innovatie | Samenwerken | Informatie | Advies | Dwarsdenken | Communicatie
Bekijk alle berichten van Joost Heessels →

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.