Bibliofuture archief

Het uniform

In een twitter gesprek met Esther Valent (@esthervalent) en Erna Winters (@ErnaW) vorige week hadden we het over het uniform voor de bibliotheekmedewerkers. Dit naar aanleiding van een bijeenkomst waar Erna Winters heeft mogen luisteren naar de ideeën van Marketingman Jos Burgers (@josburgers).
Veel openbare bibliotheken zijn zich aan het omvormen naar winkelachtige omgevingen. Daarom praten veel managers nu met mensen van adviesbureaus om dingen te leren die ze zelf nooit hebben geleerd (voornamelijk marketinggoeroes).

En Natuurlijk kan ik als bibliotheekmedewerker gaan roepen dat ik liever in mijn eigen kleding werk (heb ik in het gesprek ook geroepen), maar ik werk in de bibliotheek (naast het geld verdienen) voor de bezoeker/ klant. Met het verdwijnen van de servicebalie, en de medewerkers die gaan rond lopen kan de herkenning verdwijnen voor de klant. Wie is nu de klant en wie is nu de medewerker. Nee een koord met sleutels is niet genoeg. De klant moet namelijk in een oogopslag kunnen zien bij wie hij/ zij met vragen terecht kan.

Ik geef toe dat ik er zelf geen hele grote voorstander van ben, echter we gaan een verandering in die niet tegen te houden is (althans voorlopig). In de context van de retailbibliotheek is het uniform een must, maar ontwerp dan geen clownspak maar hanteer neutrale kleuren.

Voordelen kunnen zijn dat het professioneel oogt en herkenbaar is voor de klant. Echter ben ik zonder uniform minder professioneel? Met een badge, kan ik ook herkenbaar zijn toch? Echter voor mij als medewerker lijkt mij dat ik er wel prettig in moet voelen om mijn werk uit te kunnen oefenen.
Ik ben erg bang voor te veel eenheidsworst, lijken op een verkoper terwijl ik dat toch echt niet ben, en met de komst van het uniform schieten we echt veel te veel door naar een concept dat juist langzaam uit het straatbeeld aan het verdwijnen is (de boekhandel).

 

Getagd , , , , , , ,

Over Joost Heessels

Ik ben een creatieve generalist met hart voor de publieke zaak. Ik geniet ervan als ik een bijdrage kan leveren aan innovatieve ontwikkelingen voor mens en samenleving. Ik geloof in holacratische organisaties, ondernemende ambtenaren en coöperatieve bibliotheken. Ik heb sterke affiniteit met de brede culturele en maatschappelijke vraagstukken. Ik sta open voor een nieuwe uitdaging! Momenteel werk ik Voor Rijkswaterstaat CD NOVA, een plek binnen Rijkswaterstaat waar complexe maatschappelijke vraagstukken op een onderscheidende manier worden aangepakt. We initiëren verkenningen en experimenten die bijdragen aan een wendbaar en toekomstbestendig RWS. Daarbij richten we ons op het organiseren van nieuwe samenwerkingen, zowel binnen RWS als daarbuiten, en verrijken we bestaande samenwerkingen. Binnen deze club houd ik mij bezig met o.a. verkenningen en experimenten naar Living Labs, community 's en middelen om intern en extern te communiceren en het delen van informatie. Keywords: Vernieuwing | Innovatie | Samenwerken | Informatie | Advies | Dwarsdenken | Communicatie
Bekijk alle berichten van Joost Heessels →

4 gedachten over “Het uniform

  1. Nee, met een badge ben je niet minder professioneel, en ik begrijp dat je liever je eigen kleren draagt. Het gaat er om dat klanten direct moeten kunnen zien of je wel of niet in de bibliotheek werkt, zodat ze je meteen aan kunnen spreken. Ook als ze je door de ruimte zien lopen of als je met je rug naar andere klanten toe iemand staat te helpen.

    Met een uniform zie je er waarschijnllijk uit als een verkoper. Je voelt je misschien geen verkoper, maar in een retailachtige omgeving ben je dat wel., ook al rinkelt de kassa niet bij alles wat je doet. Je ‘verkoopt’ immers producten en diensten van de bibliotheek, je bent dienstverlenend bezig voor de klant
    .
    Als je een man bent is er een troost. Mannen klimmen sneller op in de bibliotheekhiërarchie dan vrouwen. Wellicht werk je binnen afzienbare tijd in een andere functie en hoef je het uniform niet meer aan. Ik heb nog geen bibliotheekmanagers gezien in het uniform dat hun medewerkers dragen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.